Chat with us, powered by LiveChat

סיטונאות המדריך המלא 2020

סיטונאות המדריך המלא 2020

מה זה בעצם סיטונאות? 

ישנם שני מודלים עיקריים של מסחר ומכירות לעסקים המתבססים על מכירת מוצר, סיטונאות (Wholesale) וקמעונאות (Retail). קמעונאות היא מכירה של מוצר ישירות לצרכן עצמו בכמות של מוצרים בודדים בעוד שסיטונאות היא מכירה של כמות גדולה של מוצרים על ידי היצרן, היבואן או המפיץ בדרך כלל לקמעונאי ולעיתים גם לצרכן עצמו.

ההבדל העיקרי בין שני המודלים הוא שעל פי רוב סיטונאות היא מודל סחר בין עסק לעסק אחר וקמעונאות היא בין עסק לצרכן.

כמו שהוזכר קודם, במודל הסיטונאי המכירה תעשה בכמות גדולה מאוד לעסק חיצוני אחר. לדוגמא מכירה בכמות סיטונאית לרשת סופרמרקטים גדולה, היא כעסק במודל קמעונאי תמכור את המוצר ישירות לצרכן. כמו כן, ישנם סיטונאים שמוכרים לסיטונאים אחרים. כיום בעולם הסיטונאות ניתן למצוא מוצרים כמעט מכל סוג- בגדים, רהיטים, אלקטרוניקה ועד פירות וירקות.

האם קניה בסיטונאות מוזילה את המחיר ליחידה? 

מכיוון שהסיטונאי מוכר את המוצרים בכמות גדולה המחיר יהיה זול יותר ליחידה מהמחיר בו יקנה הצרכן את אותו המוצר המוצר בעסק קמעונאי. בנוסף עסקים סיטונאיים לא צריכים להתעסק בשום היבט של שיווק לצרכן באופן ישיר או בעלויות התפעול והניהול של החנויות ושכר לעובדים. כל זאת מאפשרים את המחיר הזול יותר ליחידה, לפעמים הפרש במחיר יכול להגיע עד כחמישים אחוזים פחות מהמחיר ברשתות הקמעונאיות. כלל המפתח בסיטונאות הוא קנה יותר שלם פחות!

יבוא או סיטונאות מקומית מה נכון? 

ראשית נפתח בכך שאין דרך אחת שהיא נכונה וניתן להצליח בכל עסק במספר דרכים, פשוט ישנם מספר פרמטרים שיש לקחת בחשבון: 

הכרת המוצר ובקרת איכות- כאשר אנו רוכשים במודל הסיטונאי בארץ, יש לנו את האופציה לברר ביסודיות על החברה, היצרן או המפיץ ולוודא כי הם אמינים וקל יותר לנו כלקוח לבדוק את טיב איכות המוצר, שלא כמו ייבוא שקשה יותר לדעת מה תקבל ומתי.

משלוח ,זמן תגובה וחידוש מלאי  מהירים יותר- כאשר מייבאים מוצרים מחו”ל על פי רוב המוצרים יגיעו במכולה על ספינת מטען מה שיכול לקחת לפעמים מספר חודשים ואילו בארץ זמן קבלת המוצרים על פי רוב יהיה קצר בהרבה. כמו כן אם לקוח הזמין מכם מוצר והבחנתם כי הוא אזל במלאי תוכלו לחדש את המלאי במהירות רבה יותר ולא להמתין למשלוח מעבר לים.

רגולציה- על פי צו היבוא החופשי– כל מוצר המיובא לישראל דורש רישיון או אישור. 

תמיכה בכלכלה כחול לבן- מלבד הגאווה הלאומית של תמיכה בכללה הארצישראלית שלנו, קניה של מוצרים כחול לבן היא אקולוגית לסביבה- חוסכת שינוע והובלה, היא תמיכה בפריפריות- תורמת לצמצום הפערים בחברה ובעקבות התחזקות של עסקים מקומיים גם נוצרים מקומות עבודה חדשים. לסיכום כל הצדדים מנצחים! 

ההבדלים במחיר בין קניה בסיטונאות לקניה בקמעונאות- למה לצפות? 

בטבלה הבאה נרכז עבורכם באחוזים את ההבדלים במחיר פר יחידה כאשר קונים בסיטונאות מול קניה קמעונאית- 

תחוםלמה לצפות
ביגוד וטקסטילעד%50 אחוזים פחות מהמחיר פר יחידה.
אלקטרוניקהעד %30 אחוזים פחות מהמחיר פר יחידה.
ריהוטעד %40 אחוזים פחות מהמחיר פר יחידה.
פירות וירקותתלוי בזמינות ובגידול עד %80 פחות לקילו.

הנתונים בטבלה הם נתונים נהוגים בשוק הסיטונאות אך לא חד משמעיים או מוחלטים, יתכנו סטיות אחוזים מעלה או מטה ועל כל מוכר ורוכש לבחון את העסקה האם היא כדאית ורווחית עבורו. 

יבוא סיטונאי מסין- 

כמו שהזכרנו מעלה יש מספר דרכים להצליח ואין דרך אחת נכונה ולכן נספר לכם גם על האופציות הקיימות מעבר לים ומה כדאי לקחת בחשבון לפני שמייבאים סטוקים מחו”ל:

יבוא סטוקים מסין הוא ענף אשר הולך וגדל בשנים האחרונות ולכן כנראה שלא משנה מהו המוצר אותו תייבאו כמו בכל תחום כמעט, יהיו לכם מתחרים. חלק נכבד מהיבואנים מבינים כי הם אינם ייחודיים בתחום ולכן נעזרים ביועץ עסקי ואסטרטגי על מנת להצליח להגיע לקהל לקוחות כמה שיותר גדול. 

ישנם גם חברות בשוק אשר מתמחות ביבוא מוצרים מחו”ל ותמורת הסכום הנכון ימנעו מכם התעסקות מיותרת ברגולציה ובירוקרטיה ויעשו את כל העבודה הקשה עבורכם.

במידה ותדעו לנהל את המלאי נכון תוכלו לספק מוצרים במהירות ללקוח ואם במקרה יעלה הצורך למוצר תוכלו להיות ערוכים לכך בעזרת מלאי מספק. בנוסף כמובן שככל שתצברו ניסיון בתחום תדעו איזה מהמוצרים נמכרים יותר או פחות, באיזו עונה או חג יש ביקוש גדול יותר, כך תלמדו את השוק ותדעו להחזיק מלאי בהתאם.

כמובן שליבוא מלאי כל כך גדול ישנם גם חסרונות שיש לשקול טרם ביצוע העסקה-

*פריטים שלא נמכרים

*טרנד שחולף

*מלאי מתבלה ומתיישן

*עלויות אחסון גבוהות

*עלויות ביטוח גבוהות יותר 

לכן חשוב לשמור על ניהול נכון ומלאי מאוזן.

דבר נוסף ולא פחות חשוב שיש לקחת בחשבון הוא את המסע הארוך שהמוצר שלכם עושה מארצות רחוקות. חשוב, חשוב, חשוב לתאם מראש עם הספק שלכם אריזה איכותית אשר תבטיח שמירה על שלמות ואיכות המוצר שלכם.

לרוב קניה בסיטונאות היא באמת החלטה חכמה לאחר בדיקת כל היתרונות והחסרונות ואכן מוזילה משמעותית את מחיר המוצר פר יחידה. בעוד שבעבר קניה קמעונאית הייתה נעשית בחנויות וקניה סיטונאית הייתה נעשית במשאיות חלוקה, בתערוכות והאנגרים היום הכל נגיש יותר.

כאן אצלינו באתר סטוק שמנו למטרה לחדש ולהקל על יצירת הקשר בין סיטונאים או כל מי שמחזיק מלאי רחב, ובין סוחרים ובעלי חנויות.

שתף מאמר זה