Chat with us, powered by LiveChat

יבואן -המדריך המלא

יבואן -המדריך המלא

רבים מאיתנו שמעו את המילה והיא מעלה בנו מחשבה של איש עסקים ממולח ומצליח, מטייל בעולם ומביא לארץ מוצרים חדשים. יתכן וחלק מהתמונה היא כזו, אבל כמובן שיש צדדים פחות נוצצים והיום נבין לעומק מה זה אומר בעצם להיות יבואן.

טיילתם בחו”ל ,ביקרתם משפחה או ראיתם סרטון ברשת ומצאתם מוצר חדש שאתם מרגישים שהוא פשוט חייב להגיע לארץ? 

יש כמה שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם שניה לפני שאתם מחליטים לייבא את המוצר ארצה.

האם המוצר מאושר ליבוא?

כפי שהסברנו במאמר על יבוא מקביל, בישראל קיימת רשימה של דברים אסורים ליבוא, למשל מכונות ומשחקי מזל, חפצים שיש בהם הסתה לטרור או אלימות, מוצרים שנוסו על בעלי חיים, חפצים או חיות מסוכנות, מוצרים מתלקחים, משבשי מדי מהירות, כלי ירי והרשימה ממשיכה. 

בנוסף, ישנם מוצרים המצריכים אישור מראש מהמשרד הממונה על אותו תחום,  למשל- כדי לייבא ארצה תרופות יש לבקש את אישור משרד הבריאות, על מנת לייבא חלקי חילוף לרכבים יש לבקש את אישור משרד התחבורה ועוד.

בטרם ההחלטה לייבא ארצה מוצר מסוים בדקו אם הוא נמצא באחת הרשימות. את הבדיקה ניתן לבצע מול מרכז המידע של המינהל לסחר חוץ במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה.

מי הם המתחרים ומהו גודל השוק למוצר? 

במידה ואתם לא היבואן הרשמי של אותו מוצר, תוכלו לייבא את המוצר בייבוא מקביל. בדקו מי היבואנים הנוספים בארץ. חשוב לזכור כי היבואנים הרשמיים כנראה לא יקבלו בהבנה את העובדה שמתחרה נוסף נכנס למגרש והם גם מגובים ביצרנים של המוצר, אבל, וזה אבל גדול מאוד, יבוא מקביל הוא חוקי לחלוטין בארץ, והמדינה מעודדת את פתיחת השוק לתחרות. על פי רוב גם היבואנים המקבילים מצליחים לצאת ברווח נאה בסופו של דבר. 

מהם המיסים ביבוא? 

על מרבית המוצרים המיובאים לישראל יחולו מיסי יבוא שונים שכדאי לקחת בחשבון כאשר בודקים  את רווחיות .העיסקה, לרוב המיסים יחושבו לפי גודל העיסקה.

אלו המיסים העיקריים החלים על יבוא- מכס, מס קנייה, מס ערך מוסף ועוד.

מאיזו מדינה אני רוצה לייבא? 

על פי פקודת המסחר עם האויב ישראל מגבילה מסחר (יבוא ויצוא) עם מדינות אויב. נכון להיום מי שמוגדרות מדינות אויב על פי פקודה זו הן: סוריה, לבנון ואיראן.

עם אילו גורמים עלי להיות בקשר הדוק בתהליך היבוא?

  • ספק המוצר
  • בנק או גורם מימון
  • משרדי ממשלה- תלוי אם המוצר מצריך אישור משרד ממונה.
  • חברות ביטוח
  • סוכני מכס ושילוח בינלאומי
  • חברות ספנות ותעופה
  • נמלים
  • מובילים 
  • השכרת מקום לאחסון המוצרים,
  • מכון התקנים -תלוי בסוג המוצר
  • רבנות- במידה ויש צורך בתעודת כשרות.

מה היא יכולת המימון?

בכל הקשור ליבוא בשלב המשא ומתן כנראה תתבקשו להוכיח מהן היכולות שלכם, כמעט כמו בכל תחום גם ביבוא אומרים ש- “השנה הראשונה היא הקשה ביותר” ועליכם להראות כי תוכלו לעבור אותה, יתכן שתישאלו שאלות כמו- מה היכולת שלכם למכור את המוצר בישראל? מהו הניסיון שלכם בשוק הישראלי?  האם קיים שוק בישראל למוצר הספציפי הזה ומה גודל השוק? מהו ניסוינכם ביבוא? מהו החוסן הכלכלי שלכם? האם קיים גב חזק שיחזיק אתכם במקרה של נפילה? ועוד.

קחו בחשבון כי עסקאות יבוא מצריכות המון, המון כסף מזומן, מכיוון שעוד לפני שהמוצר הגיע לישראל ישנן הוצאות כמו- עלויות הובלה, מע”מ, אחסון ועוד.

מהן שיטות התשלום בסחר בין לאומי?

לשכת המסחר הבינלאומית (ה- ICC) פרסמו כללים אחידים הנוגעים לפרטים רבים בנוגע לשיטות תשלום בסחר בינלאומי. כללים אלו חלים על כל המדינות החתומות, כולל ישראל.

מהם המיסים ביבוא? 

על מרבית המוצרים המיובאים לישראל יחולו מיסי יבוא שונים שכדאי לקחת בחשבון כאשר בודקים  את רווחיות העיסקה, לרוב המיסים יחושבו לפי גודל העיסקה.

אלו המיסים העיקריים החלים על יבוא- מכס, מס קנייה, מס ערך מוסף ועוד.

חתימת הסכם- מה חשוב לבדוק? 

  • בלעדיות- ישנו יתרון גדול בלהיות יבואן רשמי ובלעדי של מוצר מסוים, לרוב בתמורה יבקשו היצרנים רכישת כמות מינימלית אחת לתקופה או התחייבות לשנים. קחו בחשבון שגם אם אתם נהנים מבלעדיות מהיצרן עדיין יכול להיות שיקומו מתחרים- יבוא מקביל.
  • הגדרת תפקיד – האם אתם רוצים להיות סוכנים או מפיצים של היצרן? בישראל ההגדרות האלה מטושטשות אך בחו”ל ההגדרות האלה ברורות מאוד מבחינת תחומי אחריות, ולהלן ההבדלים- סוכן הוא הגורם המקשר בין היצרן ללקוח הסופי, בעוד שמפיץ אחראי על כל פעילות היצרן בארץ ולכן תחום האחריות שלו רחב בהרבה. וודאו כי התפקיד והציפיות ברורים לכל הצדדים.
  • אחריות על המוצר ושירות- במידה והמוצר שלך מצריך שמירה על קשר ושירות מול הלקוח בארץ, למי הוא פונה? האם תוקם מעבדה בארץ לתיקונים או מוקד שירות טלפוני? האם המוצר ישלח למעבדות היצרן ושם יבדק ויתוקן? האם יש התחייבות לזמן טיפול? במידה ונשלח למעבדות היצרן מי נושא בעלויות שילוח והובלה לבדיקות, תיקונים ועוד. על פי רוב במידה ואתם יבואנים רשמיים האחריות על המוצר ניתנת על ידי היצרן, כמו גם שירות תיקונים והחלפת חלקים במידת הצורך, החוק המנחה הוא- וודאו כי אין שאלות שנותרו ללא תשובה.

ישנם עוד תחומים רבים שחשוב לקחת בחשבון ולציין בחוזה כמו- ביטוח, שילוח המוצרים, אריזה, מועד התשלום, ועוד, וודאו כי החוזה הוגן עבורכם ואתם מסוגלים לעמוד בו.

מהם הסכמי סחר ומה משמעותם? 

מדינת ישראל חתומה עם מספר רב של מדינות בעולם על הסכמי סחר. על היבואן לוודא האם המדינה ממנה הוא רוצה לייבא חתומה עם ישראל על הסכם סחר ומה הוא אומר לגביו. עם כל מדינה חתמה ישראל על הסכם שנכון ומחייב רק את אותה מדינה, ולכן חשוב לבדוק מהם “כללי המקור” באותה מדינה, והאם כללים אלו מזכים את היבואן בהטבות מסוימות שנחתמו בהסכם הסחר.

המוצר הגיע לישראל מה עלי לעשות? 

לאחר הגעת המוצרים לישראל ישנם מספר דברים שיש לעשות לפני שנוכל להשלים את התהליך.

  • תשלום מיסים- מיסי קניה ומכס, גובה המיסים משתנה בהתאם לארץ ממנה יובאו המוצרים, סכום העסקה, וסוג המוצר. לעיתים במידה וישראל חתומה על הסכמי סחר עם המדינה ממנה יובאו המוצרים יתכן וינתן פטור ממכס, ניתן לוודא את כל הפרטים באתר רשות המיסים בישראל ומומלץ להיעזר במומחים בתחום. 
  • אישורים רגולוטרים-  במידה ויבוא המוצרים שלכם מותנה באישור של משרד ממשלתי זה הזמן להמציא אישור זה. 
  • בדיקה במכון התקנים- מכון התקנים הישראלי פרסם רשימה של מוצרים אשר חייבים בדיקת תקינה טרם היכנסם לישראל. תו התקן ניתן למוצרים רק לאחר בדיקות מעמיקות ובהתאם לסוג המוצר.
  • סימון המוצרים- על פי חוק הגנת הצרכן קיימת חובה לסמן  בעברית את כל מוצרים הנמכרים בישראל . הסימון יכלול מגוון פרטים כמו- שם היצרן וכתובתו, שם היבואן וכתובתו, ארץ ייצור המוצרים, האם המוצר מחודש, סוג א/ סוג ב הוראות טיפול במוצר ועוד.

יבוא הוא אופציה עסקית מיני  אופציות רבות, והיא באמת יכולה להצליח. וודאו כי לקחתם את כלל הפרטים בחשבון וכי זו אכן האופציה הטובה והמשתלמת עבורכם. 

במידה ואתם כבר בתחום,  בין אם אתם יבואנים מתחילים או ותיקים, תוכלו לפרסם כאן אצלנו באתר סטוק על מנת להגיע לקהל יעד גדול יותר במהירות. בהצלחה! 

לנוחיותכם רשימת היבואנים הגדולים שכבר עשו חיל בתחום- 

יבואן רשמי סמסונג- https://www.samsungmobile.co.il/storelocator 

יבואן רשמי LG- https://www.lg.com/il

יבואן רשמי דייסון- https://www.dyson.co.il/he-IL/where-to-buy

יבואן רשמי שיאומי- https://www.mi-il.co.il/ 

יבואן רשמי ONEPLUS- https://one-plus.co.il/

יבואן רשמי אפל- https://www.istoreil.co.il/

יבואן רשמי בוש- https://www.bosch-home.co.il/

יבואן רשמי קיה- https://kia-israel.co.il/

יבואן רשמי יונדאי- https://www.hyundaimotors.co.il/

יבואן רשמי סוזוקי- https://www.suzuki.co.il/

יבואן רשמי AEG- https://www.aeg.co.il/

יבואן רשמי מקיטה- https://www.argentools.co.il

שתף מאמר זה

כתיבת תגובה